2011. február 28., hétfő

Tápió-menti Kvízfesztivál - utóhang az első elődöntőről

Válság és mindenféle külső-belső csapás ide vagy oda, a szellemnek, a szépnek, az ésszerű gondolatoknak élnie kell. És hiszem, hogy míg ember létezik a Földön, addig sokan lesznek nem csak tartalomfejlesztők, hanem tartalmat magukba szívók is.
Azért vagyunk a világon, hogy ezt a hatalmas szellemi kincset megismerhessük és tovább is adhassuk.
Úgy érzem, erre hivatott egy kvízfesztivál is: a remek, felkészült szervező csapat ebből az óriási szellemi kincsből állította össze azokat a kérdéseket, melyek a tizennégy éves korig terjedő korosztály ismereteit mintegy előcsalja.
Bevallom, a gyerekekkel együtt a jelenlévő felnőttek is végig izgultuk a bő két órára sikerült első elődöntőt a tápiószőlősi iskola sporttermében. Pörögtek a gondolatok, figyeltek a szemek, a felnőtt kísérők a láthatatlan hullámhosszakon próbáltak "segíteni" az ép izguló gyerekeknek.
Sokkal jobb volt élőben, mint egy doboz előtt ülve.

Bár utólag történik meg, fontosnak tartom bemutatni a csapatot, a mozgató motorját ennek a kvízfesztiválnak.
Virtuális interjú következik:

Három szerény ember lépett be a tápiószőlősi iskola tornatermébe, három erős karakter a végsőkig fokozta az izgalmat. Valami különös rejtőzködik önökben. Veni, vidi, vici?
Megkérem dr. Dusek László tanár urat, mutassa be a triászt!
M. Nagy József: az 1993-1999 közötti években lezajlott, a Vágó István vezette MINDENT VAGY SEMMIT!  című vetélkedő első kimagasló játékosa, valamint több televíziós vetélkedő szerkesztője, a FÜLES c. lap állandó munkatársa, a néhány éve megjelent, 15 ezer kérdést tartalmazó KVÍZÖZÖN c. kötet társszerzője, az általam szerkesztett több kvízkötet lektora. A Budapesten 1997 óta működő Kvízklub vezetője és kiváló játékosa.

Rácz Andrea: a Honfoglaló kiváló játékosa, több televíziós játék nyertese, csapatunkban az ő feladata a játék adminisztratív részének szervezése, a honlap vezetése, az élő játékban a gép kezelése.
Dr. Dusek László: történelem-földrajz szakos középiskolai tanár, ennek a szellemi játéknak az iskolákban történő alkalmazásának az ötletgazdája.

Miért ép kvízfesztivál?
Előzményként jómagam is többször aktívan játszottam a Vágó-féle játékban, valamint sok-sok kérdést is küldtem be abba a játékba. (Kérdéseimmel 3 külföldi utat nyertem!) A játék hatására született meg az első kvízkötetem FELELJ, HA TUDSZ! címmel, mely a Korona kiadónál még 1997-ben megjelent. (Ezt a kötetemet még kétszer adták ki és segédtankönyvvé nyilvánították. További köteteket is sikerült szerkesztenem és megjelentetnem.) A kötetemet megismerték a Kvízklub játékosai is és ennek köszönhetően 1999 elején meghívtak a Kvízklub játéknapjaira, ahova azóta rendszeresen elmegyek és aktívan játszom. (A Kvízklubban minden hó első szombat délután van közös játék, ahol a játékosok az általuk hozott kérdésekből meghatározott rendszerben nagyon kemény csatákban játszanak egymással. Ennek helyszíne: Budapest, Arany János u. 10. A játék nyilvános, oda bárki eljöhet nézőnek, vagy játékosként azonnal ki is próbálhatja magát.) Az ott szerzett élmények alapján javasoltam a klubban, hogy ezt a játékot jó lenne az iskolásokkal is kipróbálni. Ennek eredményeként 1999. május 22-én a Kincsem Lovasparkban került sor az első iskolák közötti összecsapásra a tápiószentmártoni, a tápiószelei és a Nagykáta Váci Mihály Ált. Isk. tanulói között. Hatalmas sikere volt – ugyanúgy mint a pénteki játéknak. Előzően: jómagam kb. 6 éven keresztül iskolámban vezettem ún. "Mindent vagy semmit!" szakkört, melyet ma is javaslok az iskoláknak.

Az internet világában (majdnem) minden kérdésünkre választ kaphatunk, ha jól keresünk. Milyen pozitív "mellékhatásokra" lehet számítani a gyerekeknél?
Meggyőződésem: a gyerekek a játék megismerésével nagyon erősen motiváltak lesznek, s a minél jobb szereplés érdekében hajlandók átnézni a régebben tanultakat, s így magabiztossá válhat a tudásuk. DE: azzal is tisztában vagyunk, hogy ez a játék nem abszolút tudásmérő, továbbá semmiképpen nem az iskolák munkájának a mérése, az eredmény alakulásában a szerencsének is jelentős szerepe lehet, mint bármilyen hasonló vetélkedőben. Ugyanakkor az is célunk, hogy a napjainkban a tanulókat – a tv-ből, az internetről stb. - érő nagyon sokféle negatív hatást bizonyos fokig ellensúlyozzuk. Alapvető CÉLUNK: amint az a kiírásban, a plakátunkon is olvasható: JÁTSZVA TANULNI – TANULVA JÁTSZANI!

 Mi a célja a jelenlegi kvízfesztiválnak?
Az iskolákkal szervezett játékot 2003-ban és 2004-ben a Nemzeti Tankönyvkiadó támogatta, ám 2004 őszén a kiadó privatizálásával a támogatást megszüntették. Azóta nem találtunk támogatót – többszöri próbálkozás ellenére sem. Igaz a 2007-2008-as tanévben internetes játékot szerveztünk a Tápió-mentén lévő általános iskolák számára. Nagyon sikeres volt ez a szervezés, melyben a tanulók az általam szerkesztett, 10 héten át tartó kérdéseket válaszolták meg. A döntőt élőben, a nyomógombos készülékkel bonyolítottuk le. Óriási sikere volt ennek a játéknak akkor is. Ez adta azt az ötletet, hogy a kvízjátékra pályázatot adjon be az általam alapított Tápiószentmártoni Tehetséges Gyermekekért Alapítvány a helyi LEADER csapatnál. Pályázatunkat 2009 őszén Rácz Andrea írta meg, s egy év elteltével kaptuk meg a pozitív eredményt: e pályázat alapján voltunk Tápiószőlősön és bonyolítjuk le a következő hetekben a TÁPIÓ-MENTI KVÍZFESZTIVÁLT. További célunk: a Tápió-mente kisrégióra vonatkozó kérdésekkel megismertetni a tanulók körében a kistérségben meglévő sok-sok természeti és kulturális értéket. Ugyanis meggyőződésem: ha a tanuló megismeri és tudja azt, hogy itt milyen sok érték van, akkor sokkal jobban kötődik majd a tájhoz, a szülőföldjéhez és jobban megbecsüli azokat. A pedagógusok számára tudnám javasolni: egy-egy nevelési értekezleten jómagam szívesen tartok előadást a Tápió-mente értékeiről a kistájat bemutató - már háromszor megjelent - kötetem alapján, vagy az általam 1996 óta vezetett Kincsem-túrán megismertetni kistérségünk látnivalóit. (Szerveztem már pedagógus kollégáknak a Tápió-mente értékeit megismerő tanfolyamot, valamint előadást is tartottam már több konferencián, főiskolán és általános iskola tantestülete előtt erről a témáról.)


Hogy látják utólag az első elődöntőt, eléggé felkészültek a mai gyerekek?
Hatalmas izgalom látszott szinte csaknem minden tanulón. A kérdések elhangzása után többen pillanatok alatt megértették a játék lényegét és nagyon sok szép teljesítménynek lehettünk tanúi. Ugyanakkor azt is jól láthatta bárki, hogy a felnőttek is nagyon szurkoltak és izgultak a játék idején, valamint nagyon jól szerepeltek a ráadás játékban

Apropó felnőttek! A gyerekek mellett sok felnőtt "honfoglalós" játékosról tudok, milyennek látják az ismert hazai internetes játékot?
Nagyon jó játék, erős a motivációs ereje, sok korosztályt bevon a játékba. A mi kis csapatunk (Rácz Andrea szervezésével, M. Nagy József és jómagam játékvezetésével) immár 2005 óta minden évben sikeresen bonyolítjuk le a fővárosban az ún. Honfoglalós Megatalálkozót. (2010. nov. 28-án rendeztük a hatodik ilyen találkozót Bp-en.) Ha igény lenne rá, akkor akár ebben a kistérségben is meg tudnánk ezt rendezni gyermekek és felnőttek részvételével.


Hiszem, hogy sikeres lesz a rendezvény-sorozat. A szőlősi gyerekek körében nagy sikert aratott, iskolánk több induló csoportja is jól szerepelt.


Kitartást kívánok a játék szervezőinek, és remélem, nemsokára ismét találkozunk Tápiószőlősön egy a felnőttek részvételével zajló Kvíz-játékon!

Béres József

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése